قفل درب آسانسور

قفل درب آسانسور- گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
قفل درب آسانسور چیست؟ چگونه باید از قفل درب آسانسورتان نگهداری کنید؟ چگونه می توانید فورا یک قفل درب آسانسور سفارش دهید؟ با ما همراه باشید.

همه چیز درباره قفل درب آسانسور

قفل درب آسانسور یکی از قطعات کوچک و مهم آسانسور است. در این مقاله به تمام سوالات شما درباره این قطعه، نحوه خرید آن، نحوه نگهداری آن، قیمت و انواع آن پاسخ خواهیم داد. در صورتی که پاسخ سوالات خود را نیافتید می توانیداز طریق لینک انتهای صفحه فرم مشاوره رایگان بهران را پر کنید.

| همه چیز درباره آسانسور |

قفل درب آسانسور چیست ؟

هر آسانسور دارای دو درب اصلی است. یکی درب طبقات و دیگری درب کابین آسانسور. این وسیله، درب آسانسور را در تمام مدتی که کابین در طبقه حضور ندارد، بسته نگه می دارد. با توجه به تاریخچه آسانسور، صدمات جسمی وارد شده به افراد، مهندسان را وادار به طراحی قفلی برای در آن کرد. امروزه استفاده از این قطعه برای جلوگیری از حوادثی همچون باز شدن درب آسانسور و پرت شدن افراد به درون چاه الزامی است. آسانسوری را در نظر بگیرید که قفل درب ندارد. در این صورت کابین آسانسور در هر طبقه که باشد درب های طبقات به راحتی و با فشار دست باز می شود. نبود این قطعه در ساختمان هایی با ترافیک بسیار بالا و در حضور افراد سالمند یا کودکان خطرات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. همچنین ممکن است افراد نتوانند از حضور یا عدم حضور کابین آسانسور در طبقه اطمینان حاصل کنند و در زمان نادرست درب آسانسور را باز کنند.

مراحل تولید قفل درب آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
مراحل تولید قفل درب آسانسور – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

علاوه بر این یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن، بسته نگه داشتن درب کابین درهنگام حرکت آسانسور است. همانطور که آسانسورها بر اساس نوع کاربریشان به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، این قطعات نیز به نسبت نوع کاربری آسانسور می‌توانند متفاوت باشند. اجزای تشکیل دهنده قفل از این قرارند:

  • ضامن
  • زبانه
  • بازویی که داخل چاه آسانسور است
  • غلتک
  • چرخ بازکننده قفل درب
  • کلید مثلثی

انواع قفل درب با توجه به انواع درب آسانسور

درب آسانسورانواع مختلفی دارد. دسته‌‍بندی‌های درب آسانسور را می توانید در این لینک بخوانید. درب های آسانسور در یک دسته بندی کلی به دو نوع درب کابین آسانسور و درب طبقه آسانسور تقسیم می شوند. در تقسیم بندی جزئی سه مدل درب آسانسور داریم: درب آسانسور لولایی که فقط برای طبقات مورد استفاده است، درب نیمه اتوماتیک آسانسور که فقط برای کابین و درب تمام اتوماتیک آسانسور که برای درب طبقات و کابین مورد استفاده است. برای انتخاب این قطعه باید نوع و مدل درب آسانسورتان را بدانید. علاوه بر آن ممکن است قفل درب را برای درب طبقات بخواهید یا برای درب کابین. بنابراین به تمامی این نکات باید توجه کرد.

تاریخچه قفل درب آسانسور

این وسیله اولین بار در سال 1940 تحت عنوان قفل شیندلری تولید و به بازار عرضه شد. این نوع قفل درب، در ابتدا تنها منحصر به درب‌های لولایی بود؛ اما در ادامه کاربرد قفل‌های شیندلری گسترش پیدا کرد. قفل شیندلری، یکی از قدیمی‌ترین انواع قفل درب است که با کلید دو گوش باز می‌شود. در کلیدهای درب آسانسور، قسمتی که با قفل درگیر می‌شود به شکلی میله‌ای و تخت طراحی می‌شود و در انتهای آن، به تعداد گوشه های قفل زبانه وجود دارد. البته، برخی از قفل درب‌های آسانسور قدیمی دارای کلید‌های پلاستیکی هستند که می‌توانند برای انواع درب آسانسور استفاده شوند. امروزه، از کلیدهای سه گوش جهت باز کردن قفل استفاده می‌شود. البته، کلیدهای مختلف دیگری نیز وجود دارند؛ اما به اندازه کلیدهای سه گوش پر کاربرد نیستند.

مراحل تولید قفل درب آسانسور - گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران
مراحل تولید قفل درب آسانسور – گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران

اهمیت قفل درب آسانسور

این قطعه همانند سایر قطعات نظیر گاورنر آسانسور در افزایش ایمنی آسانسور تاثیر بسیاری دارد و وجود آن در آسانسور الزامی است. پیشنهاد می کنیم قبل از ادامه مقاله درباره گاورنر آسانسور در این لینک بخوانید. مبحث ایمنی آسانسور از همان روزهای ابتدایی اختراع این وسیله مبحث داغی بوده است.چرا که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی توانایی بالقوه ای در ایجاد صدمه دارد. خوشبختانه امروزه با اختراع محصولات مهم میتوان گفت در صورت رعایت تمام نکات هیچ خطری جان افراد را تهدید نمی کند. یکی از همین لوازم قفل درب آسانسور است که با توجه به نوع و مکان استفاده مدل آن نیز تغییر می کند.

 

| جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره استاندارد آسانسور روی این متن کلیک کنید.|

 

نحوه عملکرد قفل درب آسانسور

مکانیزم قفل درب آسانسور به این صورت است از جان و مال افرادی داخل کابین آسانسور یا افرادی که قصد ورود به کابین را دارند محافظت می‌کند. این قطعه از یک ضامن، زبانه، بازویی و دو میکروسوئیچ تشکیل شده است. نحوه عملکرد میکروسوییچ ها به این صورت است که میکروسوئیچ اول در زمان بسته شدن درب طبقه آسانسور توسط پلاتین نصب شده بر روی درب جذب می‌شود و مدار فرمان برق آسانسور را ایجاد می‌کند. در این حین میکروسوئیچ دیگر زمانی که کابین آسانسور به ایستگاه یا طبقه مورد نظر برسد، اتصال بین پلاتین و قفل درب را قطع می‌کند تا قفل درب طبقه مجدداً باز شود. در این حالت مدار فرمان برق غیر فعال می‌شود. میکروسوئیچ دوم به عنوان ضامن قفل کار میکند. برای این که قفل درب آسانسور کاملاً باز شود نیاز به وارد شدن ضربه‌ای به اهرم قفل است. این مرحله توسط کمان با استفاده از جک روغنی تحت فشار انجام می‌شود. پس از آنکه قفل باز شد درب آسانسور با فشار کوچکی باز می شود.

سیستم مانیتورینگ

مدارکنترل‌­کننده این قطعه بسیار ساده است. ریز پردازنده هایی که وجود دارند قبل از فرمان حرکت آسانسور از بسته بودن درب مطمین می شوند. در غیر این صورت این ریز پردازنده ها فرمان عدم حرکت آسانسور را منتقل می کنند. میزان استقامت قفل باید تا 1000 نیوتن و بیشتر باشد. برای باز کردن قفل از غلتک و چرخ استفاده می­‌شود. زمانی­که آسانسور به ایستگاه یا طبقه مدنظر می‌­رسد اپراتور درب توسط تعدادی درایورهای مکانیکی هدایت می‌شوند. در نهایت از میله درب برای هدایت غلتک و چرخ برای باز کردن قفل درب استفاده می‌­شود و درب را می‌­کشد تا باز شود. مگنت­‌های میکروسوئیچ روی درب آسانسور قرار دارد و با بسته شدن درب عمل می­‌کنند.  برای باز کردن قفل به صورت دستی می‌توان از کلیدهای مثلثی مخصوصی که برای اینکار تهیه شده است، استفاده کرد.

نحوه کارکرد سیستم مانیتورینگ

در واقع با بسته شدن درب طبقه به کمک پلاتینی که روی درب نصب شده است، مگنت پل شده و مدار برق فرمان آسانسور را متصل می­‌کند. میکروسوئیچ دوم با ضامن قفل کار می­‌کند.  وقتی که کابین به تراز طبقه می­‌رسد و متوقف می­‌شود، کمان درب توسط تابلو فرمان آسانسورفاقد برق می‌­شود. در این شرایط کمان توسط جک روغنی که تحت فشار است، تحت تاثیر قرار گرفته و باز می‌­شود و به اهرم قفل ضربه ای وارد می­کند. نتیجتا اهرم باعث آزد شدن ضامن می شود. و در این حالت زبانه قفل می گردد. البته به صورت همزمان میکروسوئیچ ضامن که جزء مدار سری استپ است هم وارد عمل می‌­شود و جریان برق فرمان آسانسور را از مدار خارج می‌­کند. کلید مثلثی برای باز کردن درب آسانسور در شرایط غیرعادی به کار می رود. بنابراین افراد متفرقه مجاز به استفاده از آن نیستند.

دستگاه تست قفل درب آسانسور در آزمایشگاه تخصصی آسانسور بهران
دستگاه تست قفل درب آسانسور در آزمایشگاه تخصصی آسانسور بهران

| جهت کسب اطلاعات درباره آزمایشگاه تخصصی آسانسور بهران روی این متن کلیک کنید.|

انواع قفل درب آسانسور

قسمت انتهایی کلیدهای قفل درب آسانسور که در دست می­‌گیریم اشکال متفاوتی دارند اما بخشی از کلید که با قفل درگیر می‌­شود، یکسان هستند. در کلیدهای دوگوش، قسمت درگیر با قفل به صورت میله ای و تخت است. این قسمت در انتهای دو زبانه دقیقا برابر با حفره ها وجود دارد. به همراه گردش این وسیله بازوی قفل تکان می خورد. زبانه درب که در چهارچوب درگیر است، آزاد می‌­شود و درب آسانسور باز می­‌شود. امروزه از کلیدهای سه­­ گوش برای باز کردن قفل استفاده می‌­شود. کلیدهای سه ­گوش جزو پرکاربردترین کلیدهای آسانسور هستند. همچنین این قطعه دارای کلیدهای مخصوصی نیز می‌باشد که مورد استفاده تعمیرکار آسانسور است.

این قطعه باید بر روی درب خروجی آسانسور نصب شود. انواع آن از این قرار است:

  • قفل مکانیکی
  • قفل الکترونیکی

قفل مکانیکی

قفل مکانیکی آسانسور از بسته بودن درب اطمینان حاصل می کند. همچنین، این نوع قفل از باز شدن درب آسانسور با برخوردهای فیزیکی جلوگیری می‌کند. استفاده از قفل درب مکانیکی آسانسور، جهت تضمین جان انسانها ضروری است.

قفل الکترونیکی

قفل الکترونیکی درب آسانسور، مکمل نوع مکانیکی است و باید به همراه آن نصب شده شود. این قفل زمانی عمل می‌کند که قفل مکانیکی باز باشد و در واقع غیر فعال باشد. بنابراین، توجه داشته باشید که قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی درب آسانسور، باید در کنار یکدیگر نصب شوند.

برای قفل کردن درب آسانسور به چهار روش میتوان اقدام کرد:

  • بوسیله قطع برق آسانسور
  • بوسیله کلید داخل اتاقک
  • بوسیله کلید بیرون از درب آسانسور
  • بوسیله کلید روشن و خاموش داخل آسانسور

| آسانسور چگونه ار می کند؟|

قوانین ناظر بر قفل آسانسور

مانیتورینگ قفل به لحاظ ایمنی آسانسور امری بسیار ضروری است. همانطور که میدانید مانیتورینگ قفل در صورت باز بودن درب آسانسور، از حرکت جلوگیری می‌کند.

آسانسور­های اتوماتیکی که قبل از سال 2009 نصب شده اند، نیازمند بروزرسانی هستند. کنترل کننده های آسانسورهای مربوط به سال 1996 به قبل لازم است با افزودن سیستم مانیتور قفل درب، بروزرسانی شوند. آسانسور­های جدید اکثرا دارای سیستم مانیتورینگ و نظارت هستند که در صورت باز بودن درب­­‌های آسانسور، آسانسور را متوقف می‌کند.

بنابراین ارتقای مدار آسانسور ز اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شماهم در ساختمان قدیمی ساز زندگی می کنید یا از به روز بودن آسانسور خود اطمینان ندارید می توانید جهت خرید لوازم مورد نیاز ارتقای آسانسورتان با مشاورین ما تماس بگیرید. این بسیار مهم است زمانیکه کنتاکت درب باز است سیستم این قطعه مانع از حرکت کابین شود. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

»جهت مشورت درباره ارتقا آسانسورتان روی این لینک کلیک کنید.«

خرید و قیمت قفل درب آسانسور بهران

جهت خرید قفل میتوانید از سایت فروشگاهی بهران اقدام نمایید. گروه صنعتی بهران تولید کننده انواع آن با ارائه بهترین کیفیت و نازلترین قیمت است. از طریق کلیک روی این متن می توانید قیمت قفل درب آسانسور بهران را مشاهده نمایید.

نتیجه گیری

در پایان متوجه شدیم که این قطعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل باید با نهایت دقت مدل مناسب و با کیفیت آن را انتخاب کنید. ما قفل بهران را پیشنهاد می کنیم. گروه صنعتی اسانسور و پله برقی بهران در چهار سال گذشته دارنده نشان استاندارد ملی و منتخب تندیس استاندارد کشوری و استانی در استان تهران بوده است. بنابراین می توانید با خیالی آسوده محصولات بهران را از طریق همین سایت خرید نمایید.

سوالات متداول

آیا قفل درب آسانسور قابل تعمیر است ؟

بله. این قطعه ممکن است نیاز به تعمیر پیدا کند. در انواع بی کیفیت یا کیفیت پایین آن ممکن است این قطعه به زودی نیازمند تعمیر باشد. پیشنهاد ما این است که از انواع با کیفیت آن استفاده کنید تا در مدت زمان کمتری نیازمند تعمیر یا تعویض گردد. در صورتی که برند قفل شما بهران است در رابطه با آن می توانید با پشتیبانی بهران به شماره 87162400-021 تماس بگیرید.

قیمت آن چقدر است؟

در سال 1402 قفل درب آسانسور قیمتی حدود 200/000 تومان تا 2/000/000 تومان دارد. اما گروه صنعتی بهران با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت تولید ملی بالاترین سطح خدمات را به شما عزیزان ارائه میدارد. جهت ثبت سفارش فوری قفل درب آسانسور در جعبه جستجوی بالای صفحه نام محصول مورد نظر را وارد کنید. سپس روی آیکون ذره بین کلیک کنید.

روش درست نگهداری آن چگونه است؟

برای آنکه این محصول سالهای متوالی سالم بماند باید چند نکته را رعایت کنید: اول آنکه حتما درب آسانسور را آرام ببندید. اگر درب طبقه شما از نوع لولایی است کوبیده شدن درب می تواند باعث شکسته شدن قفل شود. و دوم اینکه هرگز وقتی درب آسانسور بسته است سعی نکنید آن را با فشار دست باز کنید این مساله میتواند در سیستم کار قفل در آینده مشکلات جدی ایجاد کند. در آخر بهتر است همیشه اطفال را در استفاده از آسانسور همراهی کنید.

 

سبد خرید

Refund Reason

فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من